الأحد، ديسمبر ٠٢، ٢٠٠٧

مس علياء..بكسر الميم


لماذا "مس علياء" بالذات لها في قلبي كل هذا التقدير والحب؟لماذا اذكرها كلما ذكرت ايام المدرسة؟لماذا اشعر بكل هذا الحنين لان اقبل يدها؟
شئ ما جعل "مس علياء"- مدرسة اللغة الانجليزية في المرحلة الابتدائية- تمثل شيئا مهما جدا بالنسبة لي..
ربما اذكرها دائما لانها كانت تذكرني..أو بالاحري كانت تراني
ان اللحظات القليلة التي شعرت فيها بالتقدير والاهتمام كان اغلبها - ان لم يكن كلها - مع "مس علياء"..ه
اذكر اني في الصف الاول الابتدائي في احد الشهور كان ترتيبي الاول علي فصلي.. ولكي يحافظ ابي علي نجاحي لم يبد اي رد فعل زائد..مما جعلني اشعر ان ما فعلته امر عادي جدا وطبيعي وليس فيه ما يستحق الاهتمام.. وانني ان لم اكن الاول دائما فانا في الجحيم.. وربما هذا ما قصد ابي ان يوصله لي..
الا اني وجدت "مس علياء" قد اصرت علي طبع شهادتي تقدير باسمي, واحدة لاني كنت الاول علي الفصل بمجموع الدرجات وواحدة لاني حصلت علي اعلي الدرجات في اللغة الانجليزية- مادتها-..ه
و كانت مسألة طبع شهادات التقدير للاوائل في هذه السنة سابقة..بداتها "مس علياء"بي.. ثم اتخذتها المدرسة فيما بعد كجزء من سياستها تطبقه بانتظام حتي الان...ه
لا استطيع ان اصف كم الزهو الذي شعرت به,و مازلت اشعر به كلمااذكر تلك القصة.. وكاني مازلت ذلك الطفل الذي نال الشهادتين اللتين مازلت احتفظ بهما حتي الان..
وبرغم اني نلت شهادات تقدير كثيرة فيما بعد..الا ان هاتين الشهادتين افخر بهما بحق ويملؤني الزهو كلما رايتهما..ربما لانهما كانتا صادقتين حقا..اذ علمت فيما بعد ان "مس علياء" قد واجهت وقتها معارضين كثر رفضو الفكرة في البداية وانها"ناضلت"من اجلها..ربما ليس من اجلي انا بالذات..و لكني كنت انا صاحب الشرف الاول...ه
وربما لان هاتين الشهادتين جاءتا لي في وقت مبكر كانت فيه مشاعر الفخر في قلبي مازالت حية بعد..
وربما احب هاتين الشهادتين لانها كانتا من "مس علياء"بالذات..ه
حدث بعد ذلك بسنوات ان كنت احد العشرة الاوائل في مادة اللغة الانجليزية..فاشترت "مس علياء"لكل منا هدية خاصة..وكان نصيبي انا قصة انجليزية راقية من سلسلة عالمية معروفة اسمها"GHOST BUSTERS"
او"مدمرو الاشباح",كتبت علي صفحتها الاولي اهداء لي بخط يدها..طبعا كنت في هذه السن الصغيرة لا استطيع قراءة قصة انجليزية كاملة وحدي ..فبدات امي قراءتها معي واستخراج الكلمات الصعبة من القاموس..لكنها توقفت عند الصفحة السادسة تقريبا ولم تكمل القصة.. و لم اقرا هذه القصة كاملة الا منذ وقت قريب..
في الصف الاول الاعدادي توفي ناظر المدرسة..و كان رجلا يحبه جميع المدرسين..فكان يوما لم تشهد المدرسة مثله..كل المدرسين في حالة انهيار تام.. وتسمع صوت البكاء من كل مكان..ه
و كنا نحن التلاميذ في ذلك الوقت لا ندرك حجم الصدمة ولكننا قررنا بحماسة ان نقسم القران الكريم علينا ونختمه لهذا الرجل..
ودخلت علينا "مس علياء"ترتدي نظارة سوداء كبيرة-لتخفي انتفاخ عينيها من كثرة البكاء- فوجدتنا نقرا القران كما اتفقنا..ولما فرغنا طلبت ان يخرج واحد منا ليقرأ دعاء ختم القران ويؤمن الباقي وراءه..صبية كنا يريد كل واحد منا ان ينال هذا الشرف..فرفع كل طالب في الفصل يده بحماس شديد املا ان تختاره"مس علياء" لهذه المهمة..و رفعت انا ايضا يدي, ولكني كان يملؤني شعور بأنني غير موجود أصلا, وان احدا لن يراني وسط كل هؤلاء..لكن "مس علياء"أدارت وجهها في الجميع ثم توقفت ونظرت لي نظرة قالت لي"اطمئن..انا اراك"..وظننت للحظة ان من خلال دموعها وحزنها بدا لي شبح ابتسامة..ابتسامة حنون ملأتني طمأنينة.. واختارتني..و قرات الدعاء وامن زملائي ورائي..وبرغم تلعثمي في جمل كثيرة واخطاء النطق المتتالية..الا اني امتلات يومها امانا وزهوا قتلهما كثيرون بعد ذلك..
لكنني مازلت اذكر "مس علياء"جيدا بجراتها وقوتها واهتمامها الجاد بتلاميذها الذين اظن انها تمثل لكل واحد منهم ما تمثله لي ..
و مازلت ارغب بشدة في ان اقبل يدها.. واشكرها
اشكرها- فقط -لانها كانت تراني

هناك ٣٤ تعليقًا:

غير معرف يقول...

صديقى العزيز يامن
يسعدنى ان اكون للمره الثانيه اول من يكتب تعليق
يامن ناس كتير شيفاك بس انت مابتشوفش الا اللى انت عايز تشوفه انت كمان مش شايف نفسك كويس ومش بتصدق اللى شايفك ومش شرط ان اللى يشوفك يهتم بيك لوحدك بس هو شايفك ومقدرك حتى الانجاز الصغير اللى بتعمله بيتشاف بس انت مش قادر تصدق ان انت كويس
هذا كله لاينكر ان الحكايه جميله جدا والوصف شيق واسوبك رائع فى السرد وان مس علياءكانت مس جميله لويعرف المدرسين مدى تاثيرهم الفظيع ده
معلش على الهجوم عليك

h.hashem

ابن مرّ يقول...

بصراحةاستفزتني عشان أعلق ولما جيت أعلق ملقتش كلام

متهيقلي انك كنت معظم الوقت محط الأنظار بالحب

وصدقني ده أحسن من انك تكوون الشرير الأول

تحياتي

ابن مرّ يقول...

اكتشفت اني تعليقي من النوع السخيف
لأن ذكر الحقيقة بهذه الطريقة يشكك في تقبلها برغم انها حقيقية

عاوز أفلتر الخارج شوية عشان الناس مش ناقصة بلاوية ولا ايه :)

غير معرف يقول...

وسط متاعب الحياة اليومية
نتذكر ومضات من الماضى
لحظات واشخاص خلونا أحسن قدام نفسنا وقدام غيرنا
كفاية انها وثقت فيك ومنحتك فخر شلته ليها لحد دلوقتى
ياترى هى هاتقرا الكلام ده؟؟؟
كل كلمه منك باين من سطورها انك كتبتها من قلبك
سلامى

السـيد شبـل يقول...

حقيقى هناك بعض الناس لا ترفضهم ذاكرتنا ويبقون عالقين بها... وذكرياتنا معهم تبقى بعقولنا.....
نتذكر ايامهم دائما واتمنى ان لا نترحم عليها
وتن القادم يكن افضل باذن الله


اول زيارة........ وهزورك تانى ان شاء الله

Lemonada يقول...

كان المفروض اكون اول تعليق
بس للاسف النت كان بايظ عندي :(
المهم مس علياء بجد دي عاوزة تقدير
مش عشان كانت تشوفك
عشان بتفرق وبتشجع الي عايز تشجيع يا ريت كل المدرسين كدة
ماكنش حد هاجر من بلدو ولا هلس وساب المدرسة ولا ولا
على قولة صديقي
لو كلو كلام في الجو

Hamed يقول...

مع إني يا أخي عندي امتحان قاتل كمان نص ساعة ، بس قلت أعدي أبص على مدونك أخبارها إيه .. و انشكحت و الله لما لقيتك كتبت حاة جديدة بعد حالة (الارتخاء) اللي كنت عايشها الفترة اللي فاتت ..
مش عارف أقولك إيه بالضبط ..
أولاً أنا مش مع الإخوة اللي قالوا إن الناس كلهم شايفينك كيس و بيحبوك .. متصدقش الكلام ده يا ابني .. هيحبوك على إيه يا حسرة :P
ممكن يكون اللي حواليك بيحبوك عشان انته (بتحاول بطرقك الأفعوانية تحببهم فيك) :PPPP ;)
كفاية هزار و خلينا نتكلم جد ..
ممكن أفهم إنك تكون معتز بالشهادة لغاية دلوقتي ، باعتبارها دليل تفوقك المبكّر و كده ، ذكرى حلوة .. بس ليه تحملها أكبر من دلالتها .. ليه خليتها الدليل الوحيد على إن كان فيه حد مهتم بيك في فترة الدراسة ، بنفس المنطق .. ليه شايف إن عشان ميس علياء اختارتك انته بالذات عشان تقرا الدعاء إنها الوحيدة اللي حاسة بيك و شايفاك وسط الزحمة ، لو كان كلامك صحيح يبقى من حق ال 29 تلميذ اللي في الفصل معاك إنهم يتقهروا و يتعقدوا يحسوا إن محدش حاسس بيهم ، يا عزيزي .. هية اخترتك عشان لازم تختار حد و السلام، يمكن عشان انته ساعتها كنت طالب شاطر ، والمدرسين دايماً بيقدروا الطالب الشاطر و بيفخروا بيه ، يمكن اختارتك يا أخي عشان اسمك المميز علّق معاها !
و أخيراً .. يا ترى كتر البكاء على الأطلال و الشكوى اللانهائية من طفولتك المعذبة و ظلم الأيام و البشرية كلها ليك .. يا ترى ده ظاهرة صحية ؟ مؤشر إيجابي إننا بنتقدم للأمام يعني .. و لا برده بتصب في خانة الاستجداء الملعونة إياها؟؟
ملاحظة بعيداً عن تفاصيليك الحياتية .. عجبني النص بصفة عامة .. أنا بقدر جداً النوستالجيا و ذكريات الطفولة لما بنبصلها بمنظورنا الحالي و نبدأ نحللها و نفكر فيها من تاني ..
جميل النص يا واد !

Yasser Hussein يقول...

موضوع ملفت ويستحق المتابعة
في انتظار المزيد من الموضوعات القوية
خالص تحياتي

سوووكا يقول...

اكيد يايامن ....في حياة كل حد فينا
استاذ معلم معاه وسايب جواه حاجات

انا الصراحة كانوا كتيير والحمد لله

يعني بحب الحاجات اللي هي متسربة من الطفولة المشردة ديه

صحيح ان اكان نفسي اسمع الأغنية بتاعت عيون النيل تبكي بس لما دخلت الميديابلاير ماكانش بيشغلها وماسمعتهاش


انا سالي طبعا ً
سلام

di el2mr يقول...

اكتر فترة ممكن تاثر فى الواحد اظن انها اول مراحل التعليم والاحتكاك بالناس(الابتدائى يعنى)
وصدقنى انت محظوظ لانك قابلت انسانه زى مس علياء بتهتم بتلاميذها
واكيد مجرد تذكرك ليها بيسعدها وبيوصلها مهما كانت بعيده
لان المدرس اللى بيهتم بحياه تلاميذه عمرهم ماهينسوه


تعليقى بقى على طريقه سردك للموضوع
اسلوبك حلو قوى ويشد الواحد
وفكرنى انا كمان بايم ابتدائى
بس المس بتاعتى كان اسمها هند
ولسه بشوفها لحد النهارده وفاكرانى جدا لانى كنت بحبها قوووووووى


التدريس دة بجد رساله ومش اى حد بيقدر يأديها صح

غير معرف يقول...

أنا الآن يا صديقي أتمنى تقبيل رأس كل أستاذ علمني لأني فقط إكتسبت منه شيئاً جديداً سواء رآني أو لم يرني

أساساً، أنا أحس بأن كل حرف أنطقه أو أكتبه أو أي كلمة ألفظها بأي من اللغات الثلاث هو دين لمن علمني هذا النطق و تلك الكتابة

طبعاً، لم تكن عندي رفاهيتك و أنت صغير حيث أن كل المسات اللواتي درسنني كن شبه شرسات دوماً و يبدو لي أنهن كن يستمتعن بوجود من هو أقل منهن معرفة و لا أقول ذكاءً
بعضهن إستغل هذه الفرصة و حنون على الأطفال ليعلموهم و هم يعلمون بأن هناك من سيذكرهم مثلك يا عزيزي
و البعض الآخر إكتفى باللعبة و هناك من يذكرهم أيضاً

على كل حال ، أعجبتني في النهاية تلك الحظوة التي كنت تتمتع بها و الأثرة التي كنت تنالها و أعجبني تفوقك

Nani يقول...

السلام عليكم
قابلت من هي مثل مس علياء في الجامعة الدكتورة رندة كانت معنى العقل والاناقة مازلت اذكر شعرها القصير وصوتها الخافت اسلوبها الراقي في التعليم
لكن للاسف خنقها من حولها ومازالوا يضيقوا عليها
ماذا حدث لمس علياء؟

Dr. Awsam Wasfy يقول...

عزيزي يامن
أتمنى أن تلحظ تعليقي وسط تعليقات اصدقائك ا لكثار. أخيراً وصلت إلى موضوعك على موقع بص وطل. أشكرك شكراً جزيلاً على تقديرك. أنا فخور برأي أديب مثلك. إلى الأمام يا صديقي العزيز. أوسم

Dr. Awsam Wasfy يقول...

بالمناسبة. اقتبست مقالك على مدونتي.

عمر بوك ستورز يقول...

ا((لا مـؤاخـذة ))ا

فاصـل إعلاني :)

زورونا تجدون ما يسركم .


قائمـة من الكتب الأدبية والثقافية والفكرية المتنوعة للعديد من دور النشر

تحت سقف واحد، وبأسعار لا تقبل المنافسة


وعيد أضحى ...كويس :)

الراقـــص مع الذئـــــاب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل عام وانت بخير اخي الجميل يامن

نعم في حيات كل منا معلم ترك بصمة
ومن الوفاء ان نزكره ولو في بضعة سطور
حتي ولو لم يقراها

دمت في خير يا صديقي

yamen يقول...

الاعزاء الذين مازالوا يتحملونني رغم تاخري عنهم:

الاخت العزيزة ه.هاشم:
مفيش كلام كتير اقدر اقوله يمكن عشان احنا اتكلمنا قبل كده في الموضوع ده بس حاجة واحدة هاقولهالك

اللي بيته من قزاز مايحدفش الناس بالطوب

:)
:)
انا باهزر باهزر
اشوفك علي خير


صديق العمر ابن مر:
اشكرك علي مجاملتك في جملة اني كنت طول الوقت محط الانظار بالحب
وفي المجمل شكلك مهيس علي الاخر
اشوفك علي خير يا صاحبي

العزيزة وينكي:
والله من قلبي فعلا يا بنتي
الست دي انا باحبها جدا جدا لدرجة اني كنت فاكر اني اول مرة هاشوفها بعد السنين الطويلة دي هاوطي ابوس ايدها بس تخيلي من خيبتي لما قابلتها اول مرة كنا في وسط ناس واتكسفت ابوس ايدها بجد

اشوفك بخير يا وينكي يا فاكهة التدوين


السيد شبل
شرفت يا باشا في اول زيارة
فعلا كلامك حقيقي
بس المشكلة ان الوقت عمره مابيقف ابدا وكل الايام الحلوة لازم تعدي
عموما هي دي الحياة

تحياتي يا عم شبل وفي انتظار زيارتك القادمة

yamen يقول...

صديقتي العزيزة جدا ليمو:

عندك حق يا ليمو
ياريت كل الناس تعمل زي مس علياء
بجد حياتنا هاتبقي اجمل
و المفروض ان كل واحد فينا في حياته يبقي مس علياء مع الناس اللي حواليه
عشان نتقدم لقدام
مش كده برضه يا ليمو؟

كل سنة وانتي طيبة

yamen يقول...

الحبيب حامد

احب الكلام معك دون حواجز وازرار

اراك بكل خير يا "الصديق"

yamen يقول...

الاستاذ ياسر حسين

شرفت ونورت يا استاذنا
تحياتي لك وكل سنة وانت طيب

فرفوشه:
عندك حق..بس كويس انك كان عندك ناس كتير زي مس علياء كده
حظك حلو
تحياتي


ضي القمر:
صدقتي
التدريس فعلا رسالة مش اي حد يقدر عليها ومش اي حد يقدها صح

اشكرك بجد علي رايك في طريقة السرد
في انتظار زيارة قادمة
تحياتي


محمد فوزي ال ربيع:

يا عم لا حظوة ولا حاجة
انا بس كنت باتكلم علي التقدير و الاهتمام وتاثيره في نفسية الواحد
بس ايه يا عم الحلاوة دي
تلات لغات مرة واحدة
ربنا يباركلك يا سيدي
تحياتي ليك وماتغيبش علينا

ناني:

اكيد حصل لمس علياء زي ما حصل لدكتورة رندة
لان اي انسان بيحاول يعمل الحاجة الصح بيلاقي دايما ناس تعارضه لانهم مش عارفين يعملوا زيه

عموما كل واحد بيحترم مهنته الناس كلها بتحترمه وبيفضل اثره باين علي الناس اللي حواليه

yamen يقول...

شيخ طريقتي الدكتور اوسم وصفي

اشكرك علي اشياء كثيره اتعب ان اردت حصرها

اشوفك علي خير ان شاء الله

عمر بوك ستورز:
زرت مكتبتك قبل ذلك وسازورها دائما
تحياتي

الراقص مع الذئاب:
شرفت المدونة بجد
ده اول تعليق ليك عندي منذ فتره
بجد سعدت بيه
اشوفك بخير يا صديقي

محمد طلبة رضوان يقول...

مره عرفتك للناس على إنك طبيب أسنان شاطر وملحن موهوب
وانت ساعتها زعلت منى على طريقتك وبعد الناس ما مشيت قلت لى
- طلبة
- نعم يامن
- جايز انت تكون مش شايقني شاعر أو حتى مش مقتنع بيه .. مش مهم .. المهم ان أنا شاعر يا طلبه فاهم شاعر غصب عنك
- طيب يا يامن
لم أكن قد اقتنعت لذا لم اعرفك على احد بعدها الا كما أرى
على فكرة يا يامن
حقيقي أنا اقتنعت
وحقيقي انت شاعر جميل
(أشكرها فقط لأنها رأتني..اقتباس)
كدت أبكي..أقسم لك

غير معرف يقول...

لقد منحتك (مس علياء) شهادتي تقدير
كان لهما تأثيرا طيبا في نفسك
وأعتقد ..بل أنا على يقين أن خواطرك هذه بمثابة الدكتوراة الفخرية لأستاذتك..وتعادل الف قبلة على يديها
وندعو الله أن يوفقك فيما يحبه ويرضاه

غير معرف يقول...

السلام عليكم

عندما قرأت مذكراتك مع "مس علياء" ارتسمت حولي مذكرات المدرسة .. وللأسف لم أتذكر تلك المس التي جعلتني بالمقدمة أو حاولت أن تجعل مني تلك الفتاة المميزة.. بل ما أتذكره بعضا من ملامح معلمتي في مادة العربي التي كانت تعجب بأسلوبي عند كتابة مواضيع التعبير ومرة ألحت أن أقرأ ما كتبت أمام زميلاتي على السبورة لكن خفت كثيرا واستولى اللون الأحمر وجهي... وبعد أن شدتني قرأت ما قرأت
وطلبت من الجميع ان يصفقوا وكانت حقا لحظات جميلة قد عشت بها كشيء عظيم

من بعدها عشقت القلم.. والدفتر.. وأناملي

وبدوت أنطلق بحروفي من دون أن أقع

حقا للمعلم دور.. وليتهم يقدرون ذلك !!

الصديق يامن.. موفق

_فرح_

yamen يقول...

صديقي العزيز طلبة

شكرا
انا فاكر اليوم ده
بس يا جدع انا ماقلتلكش "انا شاعر غصب عنك"
علي العموم احنا كنا مع بعض من شوية واتكلمنا في الحكاية دي وانت قلتلي انا قلتلك ايه بالظبط

تحياتي واشوفك علي خير ان شاء الله


الضيف العزيز "غير معرف":

شرفت المدونة..
اشكرك
و الله انا ممكن اكتب عنها كتير قوي
لان اللي عملته مش قليل
بس انا هاقولك علي حاجة جميلة
مس علياء قرات الكلام ده امبارح وارسلت لي رسالة ابكتني
كم هي عظيمة
ولكني في غاية السعادة لان المقال قد اسعدها
اشكرك علي تشريفك وتعليقك
في انتظار الزيارة القادمة


الصديقة فرح:

وفي هذا اليوم ولد الكاتب فيك
وظل يكبر يوما بيوم حتي صار ما انت عليه الان
وربما ناكل الثمرة الطيبة
ويبقي ذلك الزارع في الظل بعيدا عن الانظار
لكننا بين الحين والاخر نذكره
و نشكره

شرفت المدونة
وسعيد بتعليقك
وحاسس في كلامك بصدق حقيقي
تحياتي

كرانيش يقول...

اعذرنى للتاخير على تعليقك عندى فى المدونه وعلى تاخيرى عن تعليقى عندك فى مدونتك
انا قريت البوست من زمان
بتتكلم عن ميس علياء
كلنا فى حياتنا ميس علياء واستاذ فلان
كل حد فينا بيبقى ليه شخص كده فى ارتباط روحى بينهم مبنحاولش نسال ليه
المهم
نعرف فلان ده يستحق ارتباطنا الروحى بيه ولا لا
فى الاخر بتقول ان نفسك تبوس اديها
انا مش شايفه ادنى مشكله فى ده طب ماتروح ومترردش ثانيه حاول تسال نفسك اللى انت عاوز تعمله يخرج عن نطاق الحلال والحرام والصح والغلط؟
ازا كان فعلا كده اجرى وروح نفذه قبل ما ترجع فى كلامك

اسعدنى وجودك عندى

qwert anime يقول...

انا اول مرة ازور مدونتك رائعة
و اكيد مس علياء حسة بالكلام دة

غير معرف يقول...

راجع المشاركة رقم 5 ومابعدها في هذا الرابط
http://www.egyptianoasis.net/forums/showthread.php?p=153815#post153815

غير معرف يقول...

السلام عليكم
انا اول مرة اعلق فى مدونتك رغم انى متابعها من فترة
على فكرة انا عرفت مدونتك عن طريق مدونة أشرف حمدى .. رسام الكاريكاتير
مدونتك تحفة و جديرة بالإهتمام و المتابعة
خواطر جميلة و اسلوب منسق و شيق
القصة دى بتفكرنى بفيلم "شقة فى مصر الجديدة" لأنى تخيلت لو مس علياء شافت الكلام ده و كتبتلك تعليق زى ما حصل مع مس تهانى فى الفيلم
تلميذتها بعتت لها اهداء فى الراديو و مس تهانى ردت عليها بإهداء مماثل
عموماً الشىء الأهم اللى عمل عندى ربط بين البوست ده و بين الفيلم هو الحالة اللى حسيتها لما شفت الأتنين
نفس الحالة .. حالة الحلم و الشجن و الحنين
خلطة كدة محدش عملها جوايا غير فيلم "شقة فى مصر الجديدة" لمحمد خان
و التدوينة بتاعتك
أهنيك على ابداعك .. و ربنا يوفقك

غير معرف يقول...

يامن باشا: صديق الطفولة والمدرسةوزميل التختة.
تحية طيبة اليك....
كم انا سعيد جدا بهذا الموضوع.
فكرتنى بايام المدرسة الجميلة، قد اية انت بتتكلم عن اشخاص مهمين جدا فى حياتنا واثروا فينا كتير، عايز اقول لك يا يامن ان المدرسة دى علمتنا حاجات كتير وربيتنا صح وعلمونا صح عشان احنا كمان يا يامن كنا عايزين نتعلم.
أحنا كنا جيل فى المدرسة دى مش حيتكرر بشهادة مدرسينا واساتذتنا، انا متهيألى يا يامن اننا كسبنا حاجات كتيرة قوى فى المدرسة غير التعليم اللى اتعلمناه.
انا لسة فاكر كمان يا يامن الحدث دة كأنة حصل امبارح، ولن انسى انى انا وانت وايمن فقط اللى حصلنا على هذة الجائزة، انا وانت فقط اخدنا الكتاب Ghost Busters ويامن أخد منقلة فيها اشكال وادوات هندسية.
انا لسة محتفظ بالكتاب دة عندى.
وسعيد جدا انى مس علياء كلمتك بعد المقال، انا نفسى اقابلها عشان اشكرها.
واحشنى يا يامن جدا ونفسى اشوفك قريب.
وابقى ارفع الحلقة اللى على OTV عشان نتفرج عليها عشان مالحقتش اشوفها.
سلام يا صاحبى.... مستنيك تشرفنى على المدونة عندى انت وكل زوار موقعك.

فريدة... يقول...

حقيقي انت شاعر جميل

جميل ما تاتي به يا يامن

غير معرف يقول...

انسان....يشعر ...بانسان

غير معرف يقول...

أنا حبيت مس علياء والله،
بس بقى أنت جيت على الجرح،
أنا عمري ما درستني مدرسة انجليزي كانت كويسة،
كانوا بيكرهوني -_-
بتكلم بجد فعلا بيكرهوني،
وانا كرهت الانجليزي بسببهم،
ربنا يرزق الأطفال بكثير من هم مثل " مس علياء "
تحياتي لحضرتك يا دكتور أسلوبك شيق وممتع جدا
مبسوطة اني زرت مدونتك

خدمات متميزة يقول...

شركة طيوب لتسليك المجاري تعد الشركة الاولي بالمنطقة الشرقية لتسليك المجاري وشبكات الصرف وبالوعات الصرف للمطابخ والحمامات باستخدام افضل الاجهزة الحديثة وامهر العمالة المتخصصة والمدربة علي تسليك مجاري المياه وسبكات الصرف وفق القواعد الاساسية لتسليك المجاري فتعد شركة طيوب لتسليك المجاري خير صديق لراغبي تسليك مجاري المياه فلديها افضل شركة تسليك مجاري بافضل جود وارخص الاسعار بجميع مدن ومحافظات المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية فلدينا الخدمات الاتية

شركة طيوب لتسليك المجاري
شركة طيوب لتسليك المجاري بالقطيف
شركة طيوب لتسليك المجاري بالدمام
شركة طيوب لتسليك المجاري بالخبر
شركة طيوب لتسليك المجاري بالجبيل
شركة طيوب لتسليك المجاري بالاحساء
طيوب للمجاري
طيوب لتسليك المجاري بالقطيف
طيوب لتسليك المجاري بالمنطقة الشرقية