الاثنين، ديسمبر ١١، ٢٠٠٦

انا ..لن اصدق

هل تريدوني حقا صديقا لكم؟هل تريدوننا حقا.. ان نكون اصدقاء؟ هل تقولون انكم تلتزمون نحوي بالاهتمام؟هل تقولون انني مهم لكم؟

لماذا علي ان اصدق؟....لماذا علي ان التزم انا الاخر نحوكم بالاهتمام؟...لماذا علي ان اثق انني اذا اهتممت بكم لن اجد نفسي اضحوكه كما اعتدت ان اكون؟؟....لماذا علي الا اخاف منكم..... او اخاف علي نفسي وان اتحصن في داخلي متظاهرا بعدم الاهتمام؟....لماذا علي ان اثق اني حين احتاج من ابوح له بهمومي واحزاني... ساجد من يتحملني باخلاص وصدق؟ ....لماذا علي ان اشعر باني قريب من احد؟...لماذا علي ان اطمئن وانا مع احدكم..و انا الذي صار يجد امانه في وحدته؟....لماذا علي ان احبكم؟..لماذا؟...اتقولون هذا حقا؟!!!!ا
واين كنتم كل تلك السنين؟
اين كنتم في طفولتي ..عندما كنت اجلس في فصلي دون صديق يجلس بجانبي كما كانوا يفعلون...عندما كنت اقضي حتي اوقات الفسحة وحدي..و اراهم يلعبون..لماذا لم يدعني احد للعب؟لماذا كنت اعود للفصل وحدي؟...
لماذا لم يقل لي احد حينها اني مهم له؟..الم اكن مهما لاحد؟
لماذا لم يقل لي احد في صباي اني مهم لديه....حين صرت احلم ان يصادقني احد... كي اكون كما اراهم..... يتحدثون مع اصدقائهم المقربين.... ولم يكن لي صديق مقرب...
الم اكن مهما لاحد؟
لماذا بعد كل هذه السنين من الوحده تقولون انكم تريدونني صديقا لكم وانني مهم لكم..و تريدونني ان اصدق؟
لا...لن اصدق
او بالاحري...ذلك الطفل الذي كان يقضي اوقات الفسحة وحده لن يصدق....
ذلك الصبي الذي لم تقل له امه يوما انها تحبه لن يصدق
ذلك الفتي الذي كان يتسول الصداقة لن يصدق
انا ...لن اصدق

هناك ١٦ تعليقًا:

غير معرف يقول...

yamen tab3an ana mosh ba3raf aktib helw zayak bas momken enta tef7am ana 3awza a2ol aih 3awza a2olak gaih al wa2t ya yamen enk testmta3 be 7iatak we be so7abak te2dar tensa ali fat delo2ty estmte3 be7iatak m3a so7ab begd by7ibok mosh 3awzin mnk haga bi7ibokom hibo7om zi mabi7ibokom & enjoy ur time wana awlhom tab3an mosh me7tag a2olak we ba3deen ya sedi lma te7b teshtaki we tefta7 albak le7ad zi ba3doh ana hat3'at 3la nafsi we asma3ak .............

واحد من الناس يقول...

بتهرج طبعا
اكيد بتهرج وقايل الكلام ده علشان احنا نقعد نرصلك كلام حلو ومعاني جميلة عنك والدكتورة ميمو تقعد تقولك الكلام ده اكيد طبعا
لاني مستحيل اصدق ان الدكتور يامن كان كده
طب قصة جديدة بتحاول تكتبها ومأثرة فيك اوي كده ولا ايه بالزبط .........
عموما مابلاش نتكلم في الماضي
خصوصا ان الحب قبول غير مشروط .....

هون عليك يا دوووك كفاية اني باحبك وانت عارف انا معايا مين ....

غير معرف يقول...

yamen ana mesh mesada2a enak enta kateb elkalam da 3an tagroba aw en da hwa elle gwak,ana 3awzak te2olly begad hwa da fe3lan maret beh wala ta7'ayol aw zay elodaba2 ta7'aialt mawkef w takamast sha7'seia w katabt wala eh ana mesh fahma elkalam da gamed awi begad 2olly eh el7ekaia 3lshan ana 3awza afham elkalam da mowagh lena besefatna so7abak wala enta aslan mesh mo3taberna keda??????

ابن مرّ يقول...

وأنا لن أعلق

غير معرف يقول...

slamo 3likom
i want only to answer some of ur questiones dr yamen........
do u know why u have to belive....becz as u said (MOTZAHER b3dm elahtmam) which means that u r already caring about all ur friends...and thats becz they all r caring about u
do u know why u have to trust afriend with out fearing .........becz u alreadt did befor and no bad thing happen...
u r asking wher were ur friends previously when u were young...i will tell u ...they were in thier worlds waiting for (AMR ELLH W AWAN ELLQA2)so if u want to blame some one for thier being late..blame ....?!!!
you always talk in past formula....we r in now yamen not in past ........alot of people have told u that u means abig thing for them so how u ask
and at last let me take part of an old poem of u....(ana elansan w khayf any a3esh khayf w khayf any amot mn elkhof w 3arf eny yom ma amot hamot khayf).....do u rememmber it?and did u know we u have to belive in ur friends....becz ur fearing may kill u and if he didnt u will be (3AYSH MAYET).....
I HAVE NO THING MORE TO SAY

غير معرف يقول...

slamo 3likom
i want only to answer some of ur questiones dr yamen........
do u know why u have to belive....becz as u said (MOTZAHER b3dm elahtmam) which means that u r already caring about all ur friends...and thats becz they all r caring about u
do u know why u have to trust afriend with out fearing .........becz u alreadt did befor and no bad thing happen...
u r asking wher were ur friends previously when u were young...i will tell u ...they were in thier worlds waiting for (AMR ELLH W AWAN ELLQA2)so if u want to blame some one for thier being late..blame ....?!!!
you always talk in past formula....we r in now yamen not in past ........alot of people have told u that u means abig thing for them so how u ask
and at last let me take part of an old poem of u....(ana elansan w khayf any a3esh khayf w khayf any amot mn elkhof w 3arf eny yom ma amot hamot khayf).....do u rememmber it?and did u know we u have to belive in ur friends....becz ur fearing may kill u and if he didnt u will be (3AYSH MAYET).....
I HAVE NO THING MORE TO SAY

غير معرف يقول...

ازيك يايامن والله فكرتني بنفسي زمااااااان انا برده خضت نفس تجربة الوحدة المؤلمة دييه لا وكمان كنت شخصية انطوائية جدا بس اللذيذ بأه ان وانا صغيرة كنت فاكراه ان كده شطارة ومعنى انك وحيد انك مختلفومتميز عقل فسافيسي صحيح المهم ما فيش حاجة خسرانة 100 في المية انا مثلا طلعت من التجربة دييه بقدرة كويسة على الإنصات بس ساعات بمل من كتر السمع وبيبقى نفسي اتكلم وسبحان الله كل ما آخد القرار بتاع "اتكلم" ده تشاء الإقدار انه يحصل حاجة تعطله اما بقيييت اتشائم منه واذكر ايام المدرسة كنت كل ما ارفع ايدي عشان اناقش جرس الحصة يدرب او تدخل مشرفة الغياب أو اي حاجة زي مثلا الإستاذة تزعق لبنت بتتكلم أهو اي شوشرة والسلام هههههه بس زي ما قلتلك ما فيش تجربة خسرانة 100 في المية حتى ولو كانت خسراتها اعلى من مكسبها هههه
سلام

Hamed يقول...

الحفيقة يا يامن مش عارف أقولك إيه ..
أنا مريت بتجربتك بالظبط ، و أكتر منها إني كنت برّة مصر ساعتها ، مكنش فيه أصحاب أو معارف ، أو للأمانة كان فيه عدد محدود من الأصحاب في المدرسة بس دايماً كان فيه شعور بعدم الاطمئنان ، زي متكون علاقة الصداقة مش راسخة كدة ، و ممكن في أي لحظة صحابي دول يرموا صحوبيتي و يصاحبوا حد تاني بيعرف يقول نكت أو يلعب كورة أو حتى بيعرف يقفل ألعاب الكمبيوتر ..
كل ده كن قاسي جداً ساعتها .. و أكيد المرارة لسة بتطوف أحياناً على الحلق ، بس النقطة هي إننا مش نفس الأطفال اللي كناهم من 20 سنة ، إحنا اتغيرنا - للأحسن أو الأسوأ - ، اتفتحنا على العالم ، و بدأنا نعدل من وضعنا ، من أفكارنا ، من رؤيتنا للحياة ، و متنساش إن لولا انطوائيتنا بتاعت زمان ده كان ممكن بقينا دلوقتي أقل رهافة ، أقل قدرة على التأمل الذاتي ، يمكن مكنش الواحد يعرف يتكلم و يتحاور مع نفسه و لو على فترات .. يمكن ، و يمكن كل كلامي ده قصر ديل .. يمكن برده !

غير معرف يقول...

قالى كتييير بحاول افتح البلوج بس الجهاز مرخم عندى بس اول ما فتحت ولقيت البدايه كده قلت ..... نتكلم بجد يعنى فى راى الشخصى ان الحياه عباره عن حاجاتين مواقف واشخاص

غير معرف يقول...

الكماله ..الحياه عباره عن اشخاص ومواقف والمواقف بتحدد الاشخاص بمعنى انت ممكن تكون مريت بمواقف زمان مكنش فيها اللى يقف جنبك فيها من اللى كنت فكرهم اصحابك دول بصراحه مينفعش اساسا تفتكرهم او لو حتى افتكرتهم يبقى من باب انك بتتعلم من الدرس القديم بس الله يعلم ايه اللى كان فى نفوس الناس يعنى ال ناس حكمها على المواقف بيختلف باختلاف الشخصيه مثلا انا ممكن ابقى فى مشكله مش كل الناس بتحس انها مشكله بمعنى مش كل الناس هتقدر تقف جنبك طول الوقت مش علشان هما مش اصحابك لاا بالعكس انت والله محبوب جدا- من غير اى مجامله -لناس كتير بس مش الكل ليه نفس التقدير والاحساس بمشاكلك . مش معنى كده انهم مش اصحابك بس صعب حد يحس بحد كل الوقت ربنا بس اللى ليه القدره على معرفه خبايا النفس بس تاكد يا يامن ان ليك اصحاب كتير بيحبوك بجد من غير اى مصلحه و ليهم الشرف انهم يقفوا جنبك فى اى مشكله لو طبعا عرفناها امشى بقى خنقتنى ياااااامن نووووووح

ابن مرّ يقول...

يا من نوّح
وقتك يمضي
يا من نوّح
دربك يفضي
ورمال الساعات الحمقى
لن يتوقف أبدا أبدا
لا تتلفت خلفك
من يتلفت يهلك
من يتلفت يهلك

ابن مرّ يقول...

انا أعلق اذن أنا موجود

ابن مرّ يقول...

كوكو فاكر شريف عرفة
وأيام الأربعاء
والعين السخنة
والكفروسول
وطنطا
والليدي عويضة أوف بنها
والصالون
وعلي الأهبل
و جوستاف واليوم اللي ودعناه فيه
وأمير لما ضربك وضربتو بس خسايرك كانت فادحة
وشفيق
وشريف اللي مطاعش شريف
وال 500 جنيه اللي اتسرقوا
والواد هريدي
وأوتشة
والقطر
وعم الرجولة
وباباك في المستشقى
ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو


ها فاضي كمان شوية

أنا محنوق مني قوي

غير معرف يقول...

YAMEN
LEARNING TO LOVE URSELF IS THE GREATEST LOVE OF ALL
AFRAID TO CARE TOO MUCH ,FOR FEAR OTHERS DONT CARE AT ALL,WHY????????????????????

ابن مرّ يقول...

مر ابن مرّ من هنا
من هنا مرة
تذكروه حين يقضي بالدعا
تذكروا شعره
تذكروه واذكروا
حبيبة سمراء مثل القمر
تذكروه و اذكروا
كل الليالي السهد كل السهر
تذكروه بالدعا مرة
مرّ ابن مرّ مهنا مرة

غير معرف يقول...

"لاتعليق "
ولكن لو سمح لى هذا الذى لا اعرفه ولا يعرفنى ان اخاطب ذلك الطفل الذى كان يقضى اوقات الفسحة وحده وذلك الصبى الذى لم تقل له امه يوما احبك
اقول له"احبك ..أحبك ..أحبك"وذلك الفتى "احبك ياصديقى "اقسم بحق الصدق
انى صادق "يامن"