الخميس، يونيو ٠١، ٢٠٠٦


رباعيات شاعر
1
شاعرٌ..أنا شاعرْ
آلمتنيَ المشاعــرْ
كلما زاد الألــــم
أستطب بالـقـلــم
2
شاعرٌ..و الشعر بحرٌ
من جراحات الورقْ
كلـــمـا أهــفــو لـبـرٍ
أستزيدُ من الغـــرقْ
3
شاعرٌ..و هل عـلمتمْ
بالحـقـيـقـة الأولـــي
إن أول مــــيــتٍ في
الأرض مات مقتولاً
4
شاعرٌ.. والشعر فكرة
كالجـنين في الرحــــمْ
آهِ منـــــها..آهِ كـــــــمْ
في المخــاض من ألـمْ
5
شاعـرٌ..و قد أجــبـتُ
عن سؤالي بالسكوت
هل خُلِقنا كي نعــيش
أم خُـلِقنا كـي نمــوتْ
6
شاعرٌ..و الشعر داءٌ
إنما اهوي عذابــه
فالشفا له.. والموت
لي أنا.. تركُ الكتابة
7
شاعرٌ..و قد ســمـــعتُ
الأرضَ يخبرها الزمنْ
لا تمـلــّـــي.. إنـــــهـــم
فوقـــــك مــــؤقــــتــــاً
8
شاعرٌ..لما وهبتُ
الحبَّ دونما ثمن
أحرقوا شعري لأنّي
سوف أشعل الفتن
9
شاعرٌ..والشعر موتٌ
في نهـــايــة القصـيدة
و القيـامــة المـجـيــدة
في قــصـــيدة جــديدة

هناك ٣ تعليقات:

غير معرف يقول...

على فكره انا كتبت التعليق ده اكتر من مره وكل ما احاول ابعته الصفحه تقفل دى اخر مره . انت اكتر واحد عارف ان ازاى القصيده دى اثرت فيا بس احب اسيب تعليق . اول ما قريتها حسيت باحساس غريب يشبه احساس الواحد اول ما يكون نايم وبيحلم انه بيقع وفجاه يصحى وهو بيشد رجليه . ودى اكتر تعبيرات خلتنى احس بكده --ان اول ميت الخ -الشعر فكره كالجنين الخ- سمعت الارض يخبرها الزمن الخ

غير معرف يقول...

يا من مبروك اولا.وانت مش محتاج اقولك قد ايه كلامك فيه معاني فعلا بتخلي الواحد يحس بجمال حروف كلماتك وموسيقي بين الكلام او في الخواطر او الرباعيات فعلا قادره احس بيها بس الملاحظ انها موسيقي حزينه علي طول الخط ومش قادره اعرف سببها ايه هل دا بسبب طبيعتك الحزينه اساسا ؟حتي لما بتضحك بحس انك مخبي ورا الضحكه حاجه تانيه غيير الظاهر ودا رائي فيك من زمان ولما قرييت كلامك اتأكدت اكتر من الي انا فاهمها .يمكن اكون غلط بس حاول تنوع في الموسيقي الي بين الكلام يعني انا سعات احس انك عايز تضرخ وبتيجي الصرخه دي من خلال حروفك يمكن دا راجع لظروف كتابت كلماتك اساسا. متزعلش من الي بقوله بس دا احساسي لما بقراء كلماتك.عموما انت موهوب وعندك صور رائعه بس اسمع كلامي وغير الموسيقي شويه . اختك جيهان احمد

غير معرف يقول...

حلوة جدا وقويه فى كتير من الجمل لكن رقم 6 تفتكر لو تقدم الجار والمجرور "الشفا له"لتصبح"له الشفاء "هل يخل بالمعنى اظنه اصح وزنا لكن انت ادرى بالمعنى
وارى انا كامة "أنا "لو حذفت فى (1,6)كمان هتكون اكثر شاعرية ان رأى الشاعر ذلك فهذا رأى
رائعة (قد اجبت عن شؤالى بالسكوت هل خلقنا كى نعيش ام خلقنا كى نموت؟)
شكرا لثورتك الرقيقة